Sunday, September 23, 2012

Tips Mencantikkan Blog

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

Hah ! Macam mana UPSR..  Ok ? tak ada masalah ? Saya ? tak pasti lagi.. InsyaAllah..Doakan saya ok. Hari ini saya ingin kongsi satu entry yang amat berfaedah . Iaitu Tips Mencantikkan Blog ... Amacam ? Suka? Jom kita saksikan.. Pastikan berdebar tau ! 

  1. Pilih background yang menarik . Simple dan tidak serabut. 
Macam mana tuh ? Saya tidak faham .. Ok mei saya terangkan. Kali nak guna background gunalah yang simple menarik dan jangan sesekali menggunakan background yang glitter. Lihat macam  ini

Simple , Menarik


Jangan buat macam glitter.. Pening.. boleh membuatkan orang jadi geram dan malas nak tengok blog korang lagi..

2 .  Eleman Widget yang perlu ada di dalam blog anda..

FOLLOWERS -
followers yang saya maksudkan kat sini bukan button follow yang kat atas atau pun drop button followers .. yang saya maksudkan kat sini adalah follower widget yang dah sedia ada dalam blog .. saya tak galakkan korang guna button followers yang dekat atas tuh , ala yang nomey-nomey tuh kan ? sebab , saya pernah guna tutorial tuh and bilangan followers saya tak meningkat pun even ramai yang cakap "done follow you" .. memang betul pun , kengkadang bila kita dah click butang follow dekat atas tuh , nama kita tak tersenarai dalam followers orang tuh .. so , kalau nak lebih ramai yang follow saya galakkan korang guna followers widget oke ^.^

CHATBOX -
kenapa c h a t b o x penting ? 
sebab , ini memudahkan blogwalking meninggalkan tapak kaki mereka di blog korang .. korang akan tahu siapa yang singgah blog korang .. and bila dorang tinggalkan link di blog cbox korang , korang boleh tekan link yang mereka bagi then follow dorang balik :') korang pepandailah tinggalkan link korang dekat cbox orang lain sebab setengah blogwalking nih suka tekan link blog orang di cbox ^.^

BLOG ARCHIEVE -
yang nih ramai tak letak kan ? sebab nanti blog korang jadi panjang kan ? itu yang korang takutkan bukan ? actually sekarang nih dah banyak dah orang buat scrolling box , so jangan dok risau nak letak or tak oke ^.^

ABOUT YOU -
benda nih penting bagi blogwalking mengenali siapa si pemilik blog itu .. kalau tak nak berhujah panjang lebar , buat simple-simple jea .. tak susah punn , yang penting ado bukan yang hado oke ^.^


3 . Header

Header sangat penting! Tanpa header, blog korang takkan jadi blog. HAHA. Jangan pakai header yang gambarnya terpotong sana dan terpotong sini. Font di header korang pun jangan guna font yang tak cantik.
 Contoh header yang agak buruk bagi saya :


brr :3 Tersangat buruk. Kalau korang nak ker header seperti diatas? Tak nak kan? So jangan buat seperti di atas! saya ada contoh header yang cantik, :


Cute kan? Ngehe. 

4. Widget yang tidak perlu di sidebar
Widget sebenarnya korang tak perlu letak banyak sangat. Benda yang tak penting jangan masukkan. Sebab maybe ia akan meburukkan lagi blog korang dan loading lambat. So widget sperti ini ini perlu dielakkan :



Kalau ada sesiapa yang guna widget cam kat atas, sila lah membuangnya. Maaf eh, sebab widget ni saya ambil dari someone punya blog. So harap awak tak marah. 
Sebab itu hanya akan memberatkan blog korang. saya syorkan korang hanya letak widget followerblog achieve,bloglistshoutboxpengenalan diri korang ataupun something yang boleh beri korang duit. Macam widget churp churp. Kan?


Itu sahaja., Maaf jika ada kesalahan dan salah silap .. Harap dapat maafkan.. Penat saya menaip. Komenlah sikit.. :  ) 

TERIMA KASIH 

7 Pengomen Terhebat !!:

nursuriani said...

terima kaseh untuk info neh! menarik! saya baca sampai habeh!:)

sueada said...

tlgla jgn letak lagu even lagu sentimental.
klu hati tgh membara, ada jugak yg X awal2.

Fi said...

tips yang berguna

priyadarshini said...

Tips yang menarik.. :D

cci said...

sokong 100%.. ^_^

Fatin Nabila said...

yeahhh. saya agree dengan awak :)

Miss Pirate Manja said...

hai. kenapa saya pye blog xdek button +follow :'( sorg je baru taw follower asy..:'(

 

Copyright © 2012 Reserved to Fujiwara Asuka Design with love by Fatimah Azzarah